Een verzekeraar moet duidelijk de beslissing om al dan niet te vergoeden communiceren aan de benadeelde
De vordering die voortvloeit uit het recht dat de benadeelde tegen de verzekeraar heeft, verjaart na verloop van 5 jaar. Wanneer wordt de verjaring gestuit, en wanneer begint die terug te lopen?

Een geschil tussen een bedrijf en het Belgisch Bureau van Autoverzekeraars heeft aanleiding gegeven tot een uitspraak van het Hof van Cassatie op 8 november 2021.
In normale omstandigheden verjaart een vordering tegen de verzekeraar door verloop van vijf jaar, vanaf het schadeverwekkend feit of de dag van het misdrijf. Er is sprake van een stuiting van deze verjaring van zodra de verzekeraar kennis krijgt van de wil van de benadeelde om een vergoeding te bekomen. De stuiting eindigt op het ogenblik dat de verzekeraar schriftelijk kennisgeeft van zijn beslissing om al dan niet te vergoeden.
In dit geschil bezorgde de verzekeraar de besluiten van zijn raadsarts aan de benadeelde, met de vraag om een becijferde en gedetailleerde vordering, en dit tot tweemaal toe.
Het Hof oordeelde dat de politierechter niet kon oordelen dat er een duidelijke en ondubbelzinnige kennisgeving was geweest, en vernietigde het vonnis. Het verwees de zaak naar een andere politierechtbank.