Het herroepingsrecht: belangrijke bedenktijd

Wanneer je een contract sluit buiten de winkel, dan voorziet de wet een bedenktijd van twee weken. Maar wat als het contract intussen al is uitgevoerd?

Het herroepingsrecht: belangrijke bedenktijd

In een recente zaak had een man een overeenkomst gesloten met een bedrijf, dat de renovatie van de elektrische installatie in zijn huis zou verzorgen. De handelaar had hem niet geïnformeerd over het wettelijke herroepingsrecht. 

Nadat de renovatie voltooid was, kreeg de man een factuur gepresenteerd. Die weigerde hij te betalen. Hij gaf aan dat hij nooit op de hoogte werd gesteld van enige bedenktijd, en dat hij dan geen enkele betaling verschuldigd is. 

Dat klopt wanneer er nog geen dienst is uitgevoerd, maar wat als dat wel is gebeurd? Dan heeft de consument toch voordeel gehad, dus moet de onderneming minstens een schadevergoeding krijgen? 

Nee, bevestigde het Europese Hof van Justitie. De wetgeving rond consumentenbescherming is heel strikt en de bescherming moet hoog blijven. Want wat als een klant nog kosten moet maken na het herroepen van de overeenkomst? 

Met andere woorden, handelaars moeten echt zeker zijn dat ze hun klanten informeren over de bedenktijd, wanneer het contract op afstand werd gesloten. Anders is er geen betaling verschuldigd, zelfs als de dienst geleverd is, en de consument hier voordeel uit heeft gehaald.