Moet een gesignaleerd voertuig altijd worden afgegeven aan de lidstaat die erom vraagt?

Een man kocht een auto in Noorwegen, betaalde vervolgens de lening niet helemaal af, en trok ermee naar Bulgarije. De auto werd daar verkocht, met alle gevolgen vandien...

Moet een gesignaleerd voertuig altijd worden afgegeven aan de lidstaat die erom vraagt?

Toen de Noorse bank geen betalingen meer ontving voor de lening die werd afgesloten voor het aankopen van een auto, wou het deze auto onmiddellijk in beslag nemen. Toen bleek dat het voertuig ondertussen al verdwenen was. 

In zo’n gevallen bestaat er een databank, het Nationaal Schengen Informatiesysteem, dat door de politiebureau’s van elk van de deelnemende landen gebruikt wordt. De Noorse autoriteiten registreerden de auto in deze databank, en een jaar later ontdekte de Bulgaarse politie het voertuig op een parking. 

De auto was intussen al verkocht aan een andere persoon, die het te goeder trouw gekocht had. Toch werd het voertuig afgegeven aan de Noorse autoriteiten. 

De Bulgaarse rechter vond dat dit niet correct was gebeurd en was van mening dat niet-afbetaalde auto’s niet Europees gesignaleerd moeten worden. Het voertuig in kwestie was niet betrokken in een strafrechtelijke zaak. 

Het Hof van Justitie verduidelijkte echter de regels: als een lidstaat ervoor kiest om gesignaleerde voorwerpen terug te geven, dan zijn ze verplicht om dat te doen, zelfs als ze twijfelen over de reden van het signalement. Het is namelijk het land dat een signalement invoert, dat nagaat of de zaak belangrijk genoeg is om te signaleren, en het systeem is gebaseerd op loyale samenwerking.