Online hotel reserveren: wanneer is het voldoende duidelijk dat men moet betalen?

Als men kamers reserveert zonder te beseffen dat de reservering definitief is, kan dit een dure zaak worden. Maar wanneer is ondubbelzinnig duidelijk dat men moet betalen?

Online hotel reserveren: wanneer is het voldoende duidelijk dat men moet betalen?

Een man boekte online een aantal kamers in een Duits hotel. Hij klikte op de knop “ik ga boeken”, en daarna op de knop “voltooi boeken”. Toch kwam hij niet opdagen in het hotel, en er werden hem annuleringskosten aangerekend. Zo ontstond een conflict voor de rechter. 

De Europese wetgeving schrijft voor dat het voor de klant duidelijk moet zijn wanneer die een bestelling plaatst met een betalingsverplichting. De Duitse rechter was niet zeker hoe de zaak moest worden beoordeeld. Was het voor de man voldoende duidelijk? 

Zijn de bewoordingen ‘voltooi boeking’ gelijk te stellen met ‘bestelling met betalingsverplichting’? Wat is doorslaggevend: de tekst op de knop, of moet ook rekening worden gehouden met de omstandigheden van het bestelproces? Deze vraag werd gesteld aan het Hof van Justitie van de Europese Unie. 

De Europese rechters hebben geantwoord dat alleen rekening moet gehouden worden met de bewoordingen van de knop, of soortgelijke functie. Is het begrip “reservatie” in de Duitse taal in het dagelijks taalgebruik en in het denken van de gemiddelde consument een betalingsverplichting? 

Zo niet, dan mag het hotel geen kosten aanrekenen. De beslissing ligt met deze informatie in handen van de Duitse rechter.